العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع


1 
cαяαмєℓ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صبآحكم ،، مسآءكم محبه ومودهـ وقلوب طآهره يآ أحلى منتدى وأجمل أعضاء



قبل يومين كنت أتناقش مع أختي في موضوع ان تعرف ان شخص يكرهك شعور صعب ولكن كيف تتعامل مع هذا الموقف ؟ elmstba.com_1340297724_609.gif
وحبيت تشآركوني النقاش وأعرف اراءكم واشوف كيف تتصرفون بهذا الموقف ان تعرف ان شخص يكرهك شعور صعب ولكن كيف تتعامل مع هذا الموقف ؟ elmstba.com_1340297723_794.gif

أحيانا تلقى بحياتك شخص يكرهك وتكون انت ما أذيته او سويت اي شي يضايقه
بس هو كذا من الله يكرهك طبعا ما يصرح لك بكرهه لك
لكن تعرف مشاعره تجاهك من تصرفاته معك
يكون دايم يدور عليك الزله ،، يحب يحرجك في المجالس العامه ،، ينافق بتعامله معك
ويتعمد يجرح فيك بكلامه ،، وما يحترمك ..... إلخ

إذا ربي كتب وتواجدت هالشخصيه بحياتك (( بعيد الشر عنكم )) ان تعرف ان شخص يكرهك شعور صعب ولكن كيف تتعامل مع هذا الموقف ؟ elmstba.com_1340297724_230.gif
هل بتبادله بنفس الشعور وتكرهه ؟؟ والا بيكون احساسك تجاهه عادي ؟؟

اذا كرهته بسبب أفعاله هل راح تصرح له او تبين له انك تكرهه ؟؟
والا تتجاهله وتحاول تتفادى التصادم معه ؟؟ وايهما هو التصرف السليم برأيك ؟؟

اذا كنت تعامله بطيب واحسان و قلبك شايل عليه وكارهه بس تجامله ( هل هذا ضعف بشخصيتك ) ؟؟




آنتظر تفاعلكم معي بهالموضوع

ان تعرف ان شخص يكرهك شعور صعب ولكن كيف تتعامل مع هذا الموقف ؟ elmstba.com_1340297723_557.png
تـ ح ـيتي



3 
nody

صراحه قبلت الموقف ده لمدة 9 سنين ومااازااال مستمر والحمدلله مع بنت زملتى المهم التصرف انها بتاذينى فبحاول اهدى ومردش خاااااالص واهدى غضبلا ولا ارد على تصرفاتها وبعدين بعاملها كانها صحبتى اوووى وانى اخدت كلامها او تصرفتها على انها مش تقصد واقعد اوضحلها ان كده غلط بس من بعيد لبعيد وهى الحمدلله موش فهمت الا من قرررريب وبقينا صحاب نوعا ما


4 
cαяαмєℓ

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ♥ nody ♥  مشاهدة المشاركة
صراحه قبلت الموقف ده لمدة 9 سنين ومااازااال مستمر والحمدلله مع بنت زملتى المهم التصرف انها بتاذينى فبحاول اهدى ومردش خاااااالص واهدى غضبلا ولا ارد على تصرفاتها وبعدين بعاملها كانها صحبتى اوووى وانى اخدت كلامها او تصرفتها على انها مش تقصد واقعد اوضحلها ان كده غلط بس من بعيد لبعيد وهى الحمدلله موش فهمت الا من قرررريب وبقينا صحاب نوعا ما

شاطوووووورة يا نودى

برافوو عليكى ياقمر

منورة التوبيك


5 
cαяαмєℓ

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة м α н ṃ o μ ḑ  مشاهدة المشاركة
الضعف انك تجادله وتديله اهتمام وتعمله اعتبار لكن قوه شخصيتك ف انك تتجاهله ولا تعبره لان محبه الناس مش بفلوس

كلامك صحيح 100% اخى محمود

لكن ده مايمنعش انك بتبقى من جواك متضايق انه بيكرهك

نورتنى بمرورك يا جميل


6 
Abd-ElrhmaN Hassan

هعامله عادي ومش هشيل جوايا اي حاجه من نحيته لاني بتعامل بطباعي انا مش بطباعه هو وعلي راي المثل كل بئر ينضح بما فيه
تسلم ايديكي علي الطرح


7 
Immigrant

احيانا ومش دايما بنقابل شخصيات من هذا النوع
كل شخص وحسب مابيحب يتعامل
مش لازم تقابل السيئه بالسيئه ممكن تقابلها بالحسنه ودا بيخليك دايما رافع راسك ومحدش يقدر يلومك
يعنى مثلا مش لازم اخلى طبعه الوحش (( الزم والنميمه او غيره )) انه يتغلب على طبعى الكويس (( المغفره والتسامح ))
مره او اتنين او تلاته او حتى 10 مرات هيحس من نفسه انه بنى ادم تافهه لا قيمة له وهنكون ان شاء الله سبب من اسباب اعتدال شخصيته
انا شخصيا دا مبدأى
كنت بعانى من الشخصيات دى ف حياتى
وف مره من محاضرات للدكتور ابراهيم الفقى الله يرحمه ويرحمنا جميعا اكلم ف الموضوع دا
وطبعا استفدت منه كتير
وخصوا متخليش الطبع الوحش لبنى ادم يتغلب على طبعك الكويس


8 
cαяαмєℓ

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ::.dr.3bdo0.::  مشاهدة المشاركة
هعامله عادي ومش هشيل جوايا اي حاجه من نحيته لاني بتعامل بطباعي انا مش بطباعه هو وعلي راي المثل كل بئر ينضح بما فيه
تسلم ايديكي علي الطرح


كلامك جميل جدا يا عبده

نورتنى بمرورك يا جميل


9 
cαяαмєℓ

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة the lost  مشاهدة المشاركة
احيانا ومش دايما بنقابل شخصيات من هذا النوع
كل شخص وحسب مابيحب يتعامل
مش لازم تقابل السيئه بالسيئه ممكن تقابلها بالحسنه ودا بيخليك دايما رافع راسك ومحدش يقدر يلومك
يعنى مثلا مش لازم اخلى طبعه الوحش (( الزم والنميمه او غيره )) انه يتغلب على طبعى الكويس (( المغفره والتسامح ))
مره او اتنين او تلاته او حتى 10 مرات هيحس من نفسه انه بنى ادم تافهه لا قيمة له وهنكون ان شاء الله سبب من اسباب اعتدال شخصيته
انا شخصيا دا مبدأى
كنت بعانى من الشخصيات دى ف حياتى
وف مره من محاضرات للدكتور ابراهيم الفقى الله يرحمه ويرحمنا جميعا اكلم ف الموضوع دا
وطبعا استفدت منه كتير
وخصوا متخليش الطبع الوحش لبنى ادم يتغلب على طبعك الكويس


ميرسى يا جميل ليك على المرور الرائع

نورتنى بمرورك

وفعلا المفروض كلنا نقابل السيئة بالحسنة


10 
Immigrant

مش بس كــده
لازم نبقى دايما الاحسن والافضل
مهما كانت سوء نية البنى ادمين
لازم نجبرهم يعملوا اللى احنا عاوزينه مش يخلونا نعمل اللى هما عاوزينه
بكده هنكون مستريحين نفسيا وعقليا كمان



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.