العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع

ما هو رايك لو !!!

كاتب الموضوع: i love beren saat، فى قسم: منتدى النقاش الجاد


1 
i love beren saat



هوووو طبعا من سابع المستحيلات


احنا سمعنا اخطب لبنتك قبل ماتخطب للباشا ابنك



لاكن فتاه اتخطبك ..............................؟




موضوع عجيـــــــــــــب للنقاش

وأحببت في المنتدى,,,,,,,,,,,

موضووع للنقاااااش عايزة رايكم بصراحة... ؟؟؟؟

تعودنا في المجتمع العربي عموما ان الرجل هو الذي يتقدم لخطبة الفتاه. (وهذا هو الاصل)

طيب لو حصل العكس بقى ؟؟؟؟؟؟

كأن تعرض عليك فتاة الزواج منها او حدث ذلك عن طريق اهلها..:

كأن يجى ليك والد البنت ويعرض عليك الزواج بابنته

حسب المثل القائل اخطب لبنتك ولاتخطب لابنك ...!!


فهل تقبل الزواج منها؟؟

وماهي المعايير التي ستضعها لذلك؟؟\



نسمع اراء الجنسين وبصراحه ^^

تحياااااااااااااااااااااااتي للجمييييييع



2 
S α ү з D

حلوه فكرة الموضوع

بس بتحصل يا اميره ومش بيكون تقليل من البنت لا طبعا

بس ممكن مثلا الشاب ده يقربلهم او جار ليهم او ليه علاقه كويسه بيهم

عشان كده هما بيكونوا شايفين اخلاقه وسلوكياته وزى ما بيقولوا اتربى قدامهم وعارفينه

وطبيعي كل اب عاوز لبنته شاب خلوق ومحترم

وحصلت معايا للعلم وانا × 2 جامعه بس مكنش فى نصيب طبعا

وتانى مره بقولها اهو مش تقليل من البنت نهائى

ميرسى يا اميره


4 
roroXmemo

معرفش الصرااااااحة موضوع معقد !!!!


6 
live to smile

مش عارف ارد بأيه بس المهم
ان الاسلام خلي الانثه مطلوبه وليست طالبه حفظا لكرامتها
لان في مجتمعنا الناس تبص نظره مش كويسه للموضوع
نايس توبيك اميره


8 
live to smile

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة i love beren saat  مشاهدة المشاركة
ميرسى يا سااااااامح ع ردك

منورنى ديمااااااااااااا

اكيد


10 
so crazy bnota

اولا جود توبيك يا ميرو كالعاده يعني
مش جديد عليكي

انما ف مجتمعنا الشرقي ده قليل جدا اما يحصل
ولو حصل بيبقي ف اطار العيله مثلا ف اطار الاهل والمعارف

غير كده ما اظنش


دومتي بود



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.