العودة   منتديات المصطبة > الأقسام العامة > منتدى النقاش الجاد

منتدى النقاش الجاد ناقش معنا بهدوء وبدون تعصب أشهر وأهم القضايا والمواضيع التى تشغل الجميع

هل الصداقة صفقة ؟؟؟

كاتب الموضوع: سندريلا القلوب، فى قسم: منتدى النقاش الجاد


1 
سندريلا القلوب




هل لديك أصدقاء تتواصل معهم وتعتبرهم اصدقاء بمعنى الكلمة أصدقاء الروح والعقل والتعامل الصادق ؟؟

ما الفرق بين الصديق الذي تتعايش معه ؟؟ وبين الذي يسمى صديق لغاية عابرة ؟؟ صفقة

(رُبَ اخٍ لم تلده أمـك) هل ينطبق هذا المثل على صديق؟؟

هل لديك اى موقف انساني حدث لك مع صديق او موقف اخر ؟ وهل تغير موقفك اتجاه اصدقاء الصفقات وتعتبرهم ليسوا اصدقاء ؟؟ام تعطي فرصة للاصلاح ؟؟

رأيكم من خلال تجربتكم في التعامل مع اصدقاء وماذا تعني لك الصداقة ؟؟



2 
جوجو19


هل لديك أصدقاء تتواصل معهم وتعتبرهم اصدقاء بمعنى الكلمة أصدقاء الروح والعقل والتعامل الصادق ؟؟
ايوا الحمد لله عندي بس مش كثير هم يعدو على رؤوس الاصابع
ما الفرق بين الصديق الذي تتعايش معه ؟؟ وبين الذي يسمى صديق لغاية عابرة ؟؟ صفقة
الفرق بيتهم زي ما قولتي في السؤال واحد يعتبرك كل حاجة و يتعامل معاك كأنك جزء منه ويشاركك ف كل شئ و التاني مش بتشوفيه خالص غير لما يكون محتاج منك حاجة بس

(رُبَ اخٍ لم تلده أمـك) هل ينطبق هذا المثل على صديق؟؟
ايوا في اصدقاء ينطبق عليهم المثل ده بجد
هل لديك اى موقف انساني حدث لك مع صديق او موقف اخر ؟
ايوا في موقف حصل مع وحدة كنت فكراها صحبتي بس طلعت بتستغلني اوي وانا مش واخدة بالي للاسف
وهل تغير موقفك اتجاه اصدقاء الصفقات وتعتبرهم ليسوا اصدقاء ؟؟ام تعطي فرصة للاصلاح ؟؟

لا طبعا انا صاحبتي دي مثلا قطعت علاقتي بيها نهائي عشان مش دي الي ينفع تكون صديقه و اخت

رأيكم من خلال تجربتكم في التعامل مع اصدقاء وماذا تعني لك الصداقة ؟؟
الصداقه بالنسبالي انك تدي من غير ما تستنى المقابل والمعامله تكون متبادله و وقت ما تحتاج صاحبك تلاقيه و العكس صحيح
في الزمن ده الي يقابل صديق صادق يمسك فيه باديه وسنانه عشان ماعدش في صحاب بجد بقوا قليلين اوي


تسلمي على التوبيك الجميل


4 
أحبُكَ ربى

اه طبعا الصداقة دى صفقة وصفقة رابحة اذا ما استغلت الاستغلال الامثل

انا الحمد لله املك قلوبا بيضاء رزقنى الله صحبتهم منهم من اقابله واتواصل معه ومنهم من اتذكره بالدعاء

المعنى الاكبر من الصداقة بقى هى الصحبة فهو معنى اكثر قربا وجمالا فانا اسميهم صحبة لا اصدقاء

الصحبة او الصداقة اجمل صفقة ممكن للانسان يكتنزها ويكفى ما اعده لصحبة صالحة

بأنهم فى ظل عرش الرحمن يوم لاظل إلا ظله


6 
Immigrant

الصداقه شئ جميل جدا
فبالتالى انك تكتسب صديق وفى بمعنى الكلمه صعب جدا
بس مش مستحيل
والحمد لله ليا اصحاب عمرى فحياتى مهلاقى زيهم لو عشت على عمرى 100 مره
وفعلا ف مواقف كتيره
بس شخصيه جدا وعائليه مقدرش احكيها عام كده
بس بجد الصداقه النقيه موجوده


احيكى ياقمرايه


7 
بنوته من المنصوره

الصداقه دي حاجه جميله جدا
لان ممكن الواحد يرتاح لصديقه ويحكيله حاجات يتحرج او يخاف يحكيها
لاقرب الناس ليه
واجمل حاجه في الدنيا الصديق الوفي اللي يستتحمل صديقه
في جميع احواله ويقف معاه

موضوع جميل


8 
ملكة بكبريائى

اقتباس: المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سندريلا القلوب  مشاهدة المشاركة


هل لديك أصدقاء تتواصل معهم وتعتبرهم اصدقاء بمعنى الكلمة أصدقاء الروح والعقل والتعامل الصادق ؟؟
اة اكيد

ما الفرق بين الصديق الذي تتعايش معه ؟؟

وبين الذي يسمى صديق لغاية عابرة ؟
؟ صفقة
الصديق الى بيتعايش معاه الصديق الى بجد الى وقت الازمات معايا دا المفروض وقت الفرح والحزن بيبحبنى بصديق وتخاف عليا
والعابر الى مبقاش انا فارقه معاه كتيرحزىنى من فرحى

(رُبَ اخٍ لم تلده أمـك) هل ينطبق هذا المثل على صديق؟؟
ينطبق على صديقه ليا بس مش اوى الصراحه لانى لحد دلوقتى معنديش صديقه مقربه جدا

هل لديك اى موقف انساني حدث لك مع صديق او موقف اخر ؟
اااااة اكيد بيحصل

؟ وهل تغير موقفك اتجاه اصدقاء الصفقات وتعتبرهم ليسوا اصدقاء ؟؟ام تعطي فرصة للاصلاح ؟؟
انا من عاتى بو اجه الناس فاكيد هواجه ولو م واجهته تعرف انى قلبى من جوة مقفول مع انى هبقى كويسه ادامها وهعاملها معامله متحسش بحاجه بس من جوايا هقول مش دى الى ائتمنها على سرى اوتكون انتمتى او اهتم بيها زى الاول كدا يعنى
الصلاح ممكن اصلحها بس في الزمن داالى بيحاول يصلح حد يبقى عيب وطالما فيها العيب دا مش هتتصلح غير لو هى عايزة تصلحه


رأيكم من خلال تجربتكم في التعامل مع اصدقاء وماذا تعني لك الصداقة ؟
؟
حقيقى الصداقه احساس جميل جدا سعيد الى امتلك صديق مخلص ليه بجد
يبقى يحمد ربنا حتى لو ملقاش حبيب يكفيه صديق مخلص جنبه طول عمره



توبيك رائع ياقمر تسلمى




أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


مواضيع متشابهة مع: هل الصداقة صفقة ؟؟؟
كلمة عن الصداقة 2017 اذاعة مدرسية عن الصداقة كاملة مكتوبة word مقال و موضوع تعبير عن الصداقة من قسم منتدى التعليم الإبتدائى
خلفيات ايفون صداقة 2014 ، خلفيات روعه عن الصداقة 2014 ، اجمل خلفيات الصداقة للآيفون 2014 من قسم منتدى الأيفون iPhone
كلمة عن أهمية الصداقة 2017 اذاعة مدرسية عن أهمية الصداقة كاملة مكتوبة word مقال و موضوع تعبير عن أهمية الصداقة من قسم منتدى التعليم الإبتدائى
خلفيات ايفون صداقة 2013 ، خلفيات روعه عن الصداقة 2013 ، اجمل خلفيات الصداقة للآيفون 2013 من قسم منتدى الأيفون iPhone
سأل الحب الصداقة : ما قيمة وجودك في الدنيا ما دمت أنا موجود ... فأجابت الصداقة : خلقت لأصنع الابتسامة حينما تترك أنت الدموع... من قسم أرشيف المنتدى

الساعة الآن 07:47 PM.


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.