العودة   منتديات المصطبة > الأقسام الأسرية > عالم حواء والزواج

عالم حواء والزواج قسم خاص للمرأة، عالم المرأة، زواج، ثقافة زوجية، مشاكل الزواج، عادات وتقاليد

حماتك قبل مراتك!!

كاتب الموضوع: crazy_dodo، فى قسم: عالم حواء والزواج


1 
crazy_dodo

,,,,

:::حمـــــاتك وجهه لزوجتك:::

موضوع عجبني قريت بالصدفه في كتاب عندي في الدين
وبالصدفه كان في جزء بيكلم عن الرجال كيف يختارو زوجاتهم

ومن بين السطور كان فيما معني الكلام:::حماتك قبل مراتك:::

ان الام هي وجهه لابنتها اذا صلحت الام صلحت ابنتها
ويكون اصلها طيب وبعد الزواج ستكون زوجه صالحه


؟؟؟

هل تتفقو مع المقوله ؟؟

وهل لو مثلا الام :::مفتريه:::: سوري يعني
هل دا معناه ان بنت هتكون زيها او مثلا هتكون بنت امها زي ما بيقولو؟؟

ايه راي الشباب والبنات
في انتظاركم؟؟؟


2 
سهيله

مش لازم ان الام لما تكون مفتريه البنت تطلع زيها فى كل شىء

ما احنا ياما نشوف امهات بتكون مش كويسه

واولادهم بيطلعوا نماذج رائعه ومشرفه وزوجات صالحات

ولكن ده ما يمنعش ان احيانا كتير البنت طلع لامها

زى ما المثل بيقول

اقلب القدره على فمها تطلع البنت لامها

يعنى فيه ناس بتشبه امها وناس لا

وده بيرجع من وجهه نظرى الى مدى تاثر البنت بالمدرسه

والجامعه والوسائل الحديثه التى تنشر التوعيه والخير

ده مجرد راى الشخصى

شكرا قمر على الطرح


3 
BaNoTa ZaMaLKawYa

لا مش شرط تكون البنت زى الام
اكيد الصفات والطباع تختلف ولو بنسب
بسيطة
تسلمى ياقمر ع الطرح.....



Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
المواد المنشورة في منتدي المصطبة لا تُعبر بالضرورة عن وجهة نظر القائمين على الموقع ولكنها تعبر عن وجهة نظر كاتبها فقط.